Jak přesně působí kouzlo pravidelného čtení na rozvíjení kreativity? Sepsali jsme vám 5 vývojových pokladů, které můžete u svých dětí vypozorovat, pokud do svého denního plánu zahrnete 10-15 minut společného čtení. A nemusí to být jen Voolik na cestách
Mezi rodiči často slyšíme názor, že děti dnes málo čtou a tím si zmenšují vlastní svět fantazie. Svět „tam venku“ poznávají raději skrze obrazovky, a na zážitky bez digitální stopy už jim pak nezbývá trpělivost. Když je obrazovek zkrátka moc, chuť tvořit vlastní svět se vytrácí. Možná to znáte i u sebe. Pásmo seriálů, nekonečný feed Instagramu – a po hodině scrollování máte něco vymýšlet? Ale jak? Jako by se nápady a pozornost někam vytratily. Přesně tohle se děje i dětem. „Pojď něco namalovat. Třeba to, co teď dělá jednorožec Flafík!“ „Když mně se nechce...“
Jak být pozornější rodič a vrátit dětem svět fantazie? Pomůže vyhození televize z okna ke zvýšení tvořivosti a kreativity vašich dětí? Rozhodně ano, ale tohle vám nedoporučujeme – přemíra obrazovek je realita dnešní doby, se kterou je lepší se zdravě vyrovnat. Podaří se vám to, pokud přidáte do života malé rituály, které dokážou velké věci. Začněte s dětmi pravidelně číst. Stačí 10–15 minut před spaním a jejich fantazii prokážete velikou službu. Pravidelné čtení dokáže děti přenést do neomezeného světa představ a inspirace. Dnešní článek vám přiblíží, jak čtení působí na kreativitu dětí, a dá vám 5 konkrétních příkladů pokroku, které můžete u svých malých dobrodruhů sledovat.
1. Schopnost vizualizace
Představivost je klíč. Při čtení knih si děti v mysli vytvářejí obrazy – od hlavních postav po kouzelná místa, kde se příběh odehrává. Čtení je nutí vizualizovat děj v hlavě, což přirozeně podporuje jejich představivost. Každý detail, každá scéna, každá postava je důležitá. Zkuste neusínat u detailů – ty totiž rozvíjejí jejich schopnost vizuálního myšlení. Jaký odstín modré měl Voolik? Spíš jako maminčiny oči, nebo večerní obloha? Jak moc špičaté jeho rohy jsou? Jak daleko dosáhnou? Jsou na omak studené, nebo teplé? A kdybych si vymyslel/a vlastní postavu, mohla by mu být podobná? Zkusím ji zítra nakreslit. Čtené příběhy inspirují k analogovým činnostem víc než cokoli jiného.
2. Nové nápady a myšlenky
"Tati, víš, co mě napadlo?" Příběhy přinášejí do dětského světa nové pohledy a myšlenky. Knihy jsou plné nečekaných zápletek, které otevírají nové obzory a podněcují děti k přemýšlení. Nejde jen o to, že děti sledují, jak hrdinové překonávají různé výzvy. Inspirují se k vytváření vlastních příběhů a scénářů. Kniha o zvířátku a jeho cestě může ukázat, že každý z nás může zažít velké dobrodružství – i takové, které by si jinak nedovedli představit. Pomáhá jim také nahlížet vlastní život z více perspektiv.
3. Alternativní světy
Děti, kterým čteme, si vytvářejí vlastní alternativní světy – plné kouzel, mluvících zvířat a nadpřirozených bytostí. Inspirují je tajemná místa jako Smaragdová zátoka nebo Homolové kopce, a tak si představují vlastní verze těchto míst. Tím, že vytvářejí své imaginární světy, posilují svou kreativitu a schopnost tvořit originální příběhy. Tato schopnost jim jednoho dne pomůže vytvořit svět a život, ve kterém se budou cítit svobodně a šťastně.
4. Kritické myšlení
V každé dětské knížce musejí hlavní postavy řešit překážky. Jak najít ztracené stádo? Jak překonat strach z neznámého? Děti se s hrdiny knih přirozeně identifikují a přemýšlejí o tom, jak by se s podobnými výzvami vypořádaly ony samy. Tento proces rozvíjí kritické i divergentní myšlení – schopnost najít vícero řešení problému. Učí se, že tvořivě přemýšlet se dá v životě mnoha způsoby.
5. Vlastní tvorba
Čtení děti inspiruje k akci a přináší potřebu něco vytvořit. Napíší (pokud už to umí) vlastní příběh, nakreslí obrázek, vymyslí scénku se zajímavou rolí a prozkoumají téma, které je právě zajímá. Čtení probouzí jejich touhu tvořit a dává jim sebevědomí, že dokážou své myšlenky zhmotnit. Vidí, že příběhy, které čtou, napsal někdo jako oni, a to jim ukazuje, že i jejich nápady mají hodnotu. A jednou to může být užitečná dovednost při přijímání vlastní jedinečnosti, což je zvlášť v období puberty důležité téma.