V Brně se naskytla skvělá příležitost, na kterou mě upozornila moje přítelkyně Magda. "Tome, u nás na univerzitě bude přednášet Petr Eliáš o dětské literatuře." Mrknul jsem na událost na Facebooku a vyrazil na Masarykovu univerzitu. Co jsem tam zjistil?
Po roce jsem opět zasedl mezi studenty. Přišel šéfredaktor Albatros Média, Petr Eliáš, vysoký muž se sportovní postavou a začal mluvit o knížkách pro děti. "Každý rok se vydá 1800 dětských knih, z toho 160 knih za rok připraví Albatros." Rovnou jsem si to přepočítat a vychází to na 3 knihy za den. "Wow."
Dále vysvětloval, že čistý zisk z knížky je 1-10% a některé knížky jsou dokonce nerentabilní. Ukázal i tzv. ekonomiku titulu na příkladu knihy za 300 Kč.
Příklad výpočtu nákladů na knihu
300 Kč prodejní cena knihy
- 10% DPH
- 40-55% distribuce
- jednotky % pro autora
- jednotky % pro ilustrátora
1-10% čistý zisk
Petr Eliáš dále vysvětloval, jak vznikají edice, kolik lidí se na tvorbě knihy podílí a jak se musí v nakladatelství otáčet.
Co jsem si odnesl z této přednášky já?
-
Dětských knížek je hromada a děti už tolik nečtou, prorazit na trhu a uspět s knížkou je náročné i pro velké nakladatelství!
-
Vytvářet hodnotné knihy dnes není extra výdělečný byznys, dětem se raději kupuje "to, co právě frčí"
-
Když chci uspět, je na trhu dalších 1.800 vydaných titulů za rok
-
Doba se změnila k IT, způsob čtení a literatura přesto zůstává tradiční a to je na ní dlouhodobě krásné
-
Když se do tvorby knihy dá energie vzniká umělecké dílo s trvalou hodnotu, oproti například krátkodobého článku na blogu nebo příspěvku na sociálních sítích. knížka je hmotná a přetrvá
Já chci, aby Voolik na cestách byla dětská kniha s trvalou hodnotou, dělala dětem radost a aby byla krásná, poučná, veselá i za nějakou desítku let. Snad toho nechci tolik O:) Uvidíme.
Díky za přečtení článku.
Voolik